Powered By Blogger

fredag 1. juli 2011

litt om Bob Dyland og litt om å bli eldre

(google)

...og det er jo litt samme sak. For i går var jeg nemlig blant de heldige som var på koengen og fikk se en gammel legende. Jeg var spent. For sangstemmen hans er jo ikke helt som den en gang var. Og da den "en gang var", så var det jo i grunn ikke så mye å skryte over det heller. Nå er mannen 70. Det er jo da å forvente at en blir litt rusten.

(også fra google)

Forberedelsen til konserten gikk rimelig raskt. Når jeg står å sminker meg kan jeg se "de fine linjene" er på plass. De har egentlig vært det en stund. Og det er greit. Jeg klarer bare ikke forholde meg til det. Har enda ikke gått til innkjøp av anti wrinkle - kremene. Enda ikke startet med kirurgisk laser, botox, detox eller satt meg inn i de utallige løsninger der etterhvert må finnes.  Påkledningen er heller ikke som før.
20 år: Sommer + konsert = fineste sommerklær. (at det er 12 grader og regn er uvesentlig).
30 år: har fulgt yr.no i dagesvis. Jeg vet at det er 12 grader og regn 29. juni. Det var det sikkert i fjor også. Det hår greit det. På med ullundertrøye, ullsokker, sjøstøvler og regnkåpe.



Vi var tidlig ute og fikk gode plasser. Manglende storskjermer må jo ha vært frustrerende for dem som sto lengst bak på en så stor konsert. Vi så godt. Først Suzanne Vega. Det er jo et navn som man heller ikke hører så ofte lengre... Hadde ingen forventninger der, og ble veldig positivt overrasket. Deretter kom mannen vi alle ventet på. I svart dress med gule sømkanter og svart hatt. Han "kvekket" gjennom sangene. Smilte. Han stortrivdes på scenen. Det var da jeg ble inspirert til å skrive dette innlegget. For der stod gamle knarken og sang sine gamle sanger. Og han trekker stadig nye lyttere.  Blant publikum så jeg barn på 10- 12 år, 20 åringer (i sommerklær), filosoferende 30 åringer ( meg), forelsket par i 40 årene, 50 åring med brettet fylt med øl, 60 åringer med stjerner i øynene osv. Og vi elsket det. Vi digget den rå stemmen som spyttet ut sangene. Tynne bein som fremdeles rocket på scenen.

Så for å oppsummere det som jeg ville frem til ( men kanskje mistet litt på min kronglete vei);

1. I vår verden der musikken, mote og trender kun er opptatt av skjønnhet, ungdom og det perfekte klarer en eldre herre( med sine 70 år) å bergta et folkehav, kun med musikken sin. Det syntes jeg var fint!

2. Vi kan eldes og fremdeles leve livet! (og det er godt nytt for en som nettop har passert 30 - tallet...)

Luften er gått ut av 30 års ballongen..  Kan dette være et symbolsk bilde..?




3. Og ikke minst: Det er ingen problem å betale 65 kr for 1 dl rødvin. Bare moro det..


Snart helg igjen! 
Ønsker dere alle en fortreffelig fredag!!

2 kommentarer:

  1. Hehe - det gode med å bli 30 i år, er at det er så mange andre flotte damer (som deg) som også blir det! Og da er vi liksom en god gjeng, som kan sette ny standard på de gode 30 årene ;)

    Vesle frøkna var veldig fin i kjolen sin :) Stor har hun blitt også...

    *klemmer*

    SvarSlett
  2. Liker dine fine tanker om alder og livsnyting, men klarer bare å konsentrere meg over din herlige lovnad om evig solskinn fra og med neste uke!! :) Digger at du tar med deg sommerværet til Vestlandet! TAKK :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...